Saturday 2 February 2013

DSLR Basic - Aperture, Shutter Speed, & Iso

Aperture, Shutter Speed, & Iso nie tiga aspek penting, perkara basic yang sekurang-kurangnya kita perlu taw bila kita kita ada DSLR & mula berjinak dalam dunia fotografi nie samada sekadar hobi mcm aku, sebagai kerjaya dll. Sebagai pengenalan, rasanya korang bleh tgk video kat link nie sebagai permulaan  http://www.youtube.com/watch?v=pzgALhGF8_o  ...aku nak terang lebih-lebih pun aku masih baru dalam mende nie, tapi aku cuba berkongsi sekadar apa yang aku tahu..


Iso, Aperture & Shutter Speed saling berkaitan antara satu sama lain..ketiga-tiga aspek ini perlu selari dan melengkapi antara satu sama lain untuk menghasilkan gambar yang baik...insyallah, dlm entry yang akan datang, aku akan cuba terangkan satu persatu ttg tiga basic utama dalam DSLR...aku akan cuba berkongsi setakat yang aku mampu, setakat yang aku tahu, setakat yang aku dah blajo..untuk dapatkan maklumat lebih lanjut, korang bleh cari kat google,,kat Malaysia skrang pun aku tgk dah makin banyak blog2 yang bercerita pasal fotografi nie..dunia fotografi nie dah semakin mendapat tempat kat Malaysia..jadi untuk budak baru mcm aku nie agak senang untuk cari maklumat berkaitan dan dalam masa yang sama boleh berkongsi =)

No comments:

Post a Comment